• January 26, 2022

Coaching – De onderwijs Coach

Coach onderwijs

 

De coaching relatie bestaat uit een student-coach relatie. De focus van de coaching ligt op de student. De coach zal zonder oordeel luisteren naar de gedachten en gevoelens van de student. De rol van de coach is te luisteren, vragen te stellen, en zijn best te doen om te begrijpen waar de student staat. Daarom komt de transactie tussen de student en de coach vanuit de student. De student wil de hulp van de coach omdat hij of zij klaar is voor verandering. De student beslist over de coach en huurt hem in omdat de coach de student door het veranderingsproces zal begeleiden. Door dit proces krijgt de student inzicht in zichzelf.

De student en de coach kunnen het oneens zijn over bepaalde aspecten van het veranderingsproces. De student kan ge├»nspireerd worden door de beoefenaar – verbinding met de eigen behoeften van de student. Deze verbinding overtuigt de student ervan dat de coach de student kan motiveren voor verandering. Wat de student niet ziet, zijn de resultaten van de verandering. Door onder de oppervlakte te graven wordt duidelijk wat de student werkelijk wil. Soms heeft verandering te maken met het ongelukkig zijn van de huidige situatie die de student ongemakkelijk vindt. Ook zit de student soms een beetje in de put, of is een beetje de weg kwijt en heeft een beetje opvrolijking nodig. Het is niet de situatie die een mens tot de behoefte aan verandering brengt. Het is de perceptie van de student of de student en de onderliggende angst of het ongemak van verandering die de katalysator is dat er idee├źn in hun bewuste geest beginnen op te duiken. Dit is waar de eigen behoeften en gevoelens van de student aan het licht komen. De student is in staat te verduidelijken wat hij niet wil. In dit proces helpt de coach de student.

Soms heeft de student al een “doel” gesteld en wil hij dat doel echt bereiken. Deze coaching zal voor de student werken als de student klaar is voor verandering. Als de student er niet klaar voor is, zou het goed zijn als de coach in staat is de student op zijn of haar plaats te zetten. Ja, deze coaches hebben een belangrijke rol in het leven van de persoon die zij coachen. Maar de taak van de coach is om eerlijk en zelfverzekerd te luisteren. Dit geeft de student de kans om echt uit te zoeken welke beslissing hij of zij heeft genomen. Dat kan iets zijn wat de student zich niet gerealiseerd zou hebben tot wat een ongelukkige misvatting leek te zijn. Soms zijn we niet alleen verward door het wat, maar ook door het waar en waarom. De coach kan het wanneer zien zonder een fakkel in de duisternis te hoeven steken.

De coach heeft niet alle antwoorden. De coach heeft niet het wondermiddel. Deze rol is er niet een van perfectie. De coach moet meer zijn als een spoorzoeker, die mensen en situaties ziet voor wat ze zijn. Degenen die mensen coachen worden verondersteld de koers uit te zetten voor de student. Eerlijk gezegd, zijn er geen bowlers of Lay-Away basesto te doen. Er worden verkeerde beslissingen genomen. Dit is allemaal zeer waar en gehoorzaam. De coach van vandaag en morgen zal echt op zijn hoede moeten zijn voor de mensen en ook voor de mensen. Sommige coaches zijn heel goed in het zien wat de student moet herstellen, terwijl anderen blijven steken in het in twijfel trekken van de oprechtheid van de student, zijn beweegredenen, enz. Sommige goede coaches oefenen zowel in het stellen van vragen als in het vragen om feedback. We vergeten echter vaak dat coaches ook mensen zijn. Zij maken vaak de fout om een student te overanalyseren en kunnen zelfkritisch zijn.

Lees meer:

Coach onderwijs

Communicatietrainingen onderwijs

Leave a Reply

Your email address will not be published.